14-daagse fietsreis Macedonië en Noord-Griekenland (Meteora)

The road to Meteora

14-Daagse rondreis door Zuidwest-Macedonië en Noord-Griekenland

img_0780

Tot het begin van de 20ste eeuw was Macedonië onderdeel van het Ottomaanse rijk. Na de diverse Balkanoorlogen werden grote delen van Macedonië ingelijfd door de Serven, Bulgaren en Grieken. Het Griekse district ‘Macedonië’ is een district dat zich uitstrekt over Noord-Griekenland en in het noorden grenst aan Albanië, Macedonië en Bulgarije. In het Griekse district Macedonië wonen tegenwoordig zo'n 2,5 miljoen inwoners die Grieks zijn en tegelijkertijd Macedoniër (wat in het Grieks ‘groot mens’ betekent). Macedonië was onderdeel van het voormalige Joegoslavië en is sinds 1991 onafhankelijk. De Republiek Macedonië telt circa twee miljoen inwoners, waarvan de meeste woonachtig zijn in de hoofdstad Skopje. De bevolking bestaat voor het merendeel uit etnische Macedoniërs (65%), etnische Albanezen (25%) en circa 4% is van Turkse origine.

Macedonië zelf en het district Macedonië in Noord-Griekenland zijn beide grote ‘onbekenden’ op fietsgebied. Vreemd als u bedenkt dat deze gebieden alle ingediënten bevatten voor een fantastische fietsvakantie! Prachtige fietsgebieden met een rijke cultuur en geschiedenis, goede wegen, ongerepte natuur en een hartelijke bevolking. Kortom, een absolute must om deze gebieden per fiets te ontdekken.

Aard van de routes

Alle routes gaan over verharde/geasfalteerde, nagenoeg autoluwe binnenwegen. De meeste ritten gaan over een heuvelachtig terrein en op sommige dagen staat er een lange klim met stijgingspercentages tot circa 8% op het programma. Per klim dienen er dan circa 600 hoogtemeters te worden overbrugd. De twee ritten rondom de eerste rustdag in Kastoria mogen worden beschouwd als de zwaarste met een lengte van 80 km en een flink aantal hoogtemeters. De overige ritten hebben een gemiddelde lengte van 50 à 60 km.

De reis in vogelvlucht

De reis begint in Ohrid, ook wel de de Parel van de Balkan genoemd. p1060722De eerste vier dagen fietst u in Macedonië in zuidoostelijke richting naar de grens met Griekenland. Op de derde dag overnacht u in het 700 jaar oude klooster van Sveti Naum. De routes gaan via de meren van Ohrid en Prespa naar de uitlopers van het Pelister National Parc. Vlak voor de grens met Griekenland passeert u de historisch stad Bitola, tijdens de Ottomaanse overheersing, de handelsstad van de Balkan.

De eerste overnachtingslocatie in Griekenland is het stadje Florina, gelegen aan de uitlopers van het Pelister-gebergte. Onderweg naar het merengebied bij Agios Panteleimon passeert u, volgens kenners, een van de vier beste wijngebieden van de wereld. Op weg naar Kastoria gaat de route langs diverse natuurgebieden met zeldzame vogelsoorten.

Tijdens de rustdag in Kastoria is het heerlijk vertoeven op de vele terrassen op de boulevard. De route gaat vervolgens in zuidelijke richting verder, via slaperige dorpjes en een fraai natuurgebied naar de oude handelsstad Grevena. Grevena is gelegen midden in de natuur en omgeven door rivieren, watervallen en een eeuwenoud woud.

Het laaste gedeelte van de fietsreis gaat in zuidelijke richting naar de regio Thessalie door het dal van de rivier Pinios, naar Kalambaka, gelegen aan de voet van Meteora. Meteora, een van de meest bijzondere monumenten in de wereld en tevens het hoogtepunt van deze fietsreis. De unieke en indrukwekkende rotsformaties met daar bovenop eeuwenoude kloosters maken het een waar surrealistisch schouwspel.

Deze vakantie wordt afgesloten met een bezoek aan de Griekse havenstad Thessaloniki, vernoemd naar de zus van Alexander de Grote. In Thessaloniki zijn veel historische monumenten, maar ook het Aristoteles-plein met vele terrassen en niet te vergeten de Ladadika-buurt met een scala aan traditionele restaurants.

Prijs: vanaf € 1.149,- p.p.

(op basis van 2 personen per kamer; bij een groepsreis geldt een vertrekgarantie bij minimaal 6 deelnemers en het maximale aantal deelnemers is 12)

Voor vertrekdata: zie ‘Reisdata & prijzen'

Inclusief

  • 13 Hotelovernachtingen met ontbijt op basis van een tweepersoonskamer
  • Diner op dag 4
  • Lunches op alle fietsdagen (bij een groepsreis)
  • 11 Uitdagende fietsritten
  • Koffie, thee, fruit en snacks onderweg
  • Volgwagen (bij een groepsreis)
  • Bagagevervoer
  • Nederlands sprekende, meefietsende gids (bij een groepsreis)
  • Kaart van de omgeving

Exclusief

  • Vliegtickets
  • Luchthaventransfers
  • Eenpersoonstoeslag
  • Diners (met uitzondering van dag 4), dranken en andere uitgaven van persoonlijke aard
  • Huur fiets: trekkingfiets of e-bike
  • Huur helm
  • Huur GPS
  • Reis-, annulerings- en fietsverzekering
  • Klantenbijdrage garantiefonds GGTO

Reisschema

Dag 1. Aankomst
Dag 2. Tijd om Ohrid te verkennen of een korte fietsrit mogelijk (30 km)
Dag 3. Ohrid-Sveti Naum (55 km/450 hm)
Dag 4. Sveti Naum-Otesevo (38 km/800 hm)
Dag 5. Otesevo-Bitola (54 km/400 hm)
Dag 6. Bitola-Florina (45 km/300 hm of 65 km/800 hm)
Dag 7. Florina-Agios Panteleimon (65 km/500 hm)
Dag 8. Agios Panteleimon-Kastoria (80 km/600 hm)
Dag 9. Rustdag of korte rit rondom Kastoria (35 km)
Dag 10. Kastoria-Grevena (78 km/1.200 hm)
Dag 11. Grevena-Kastraki (64 km/800 hm)
Dag 12. Rustdag of rondrit Meteora/Pinios-vallei (58 km/400 hm)
Dag 13. Transfer naar Thessaloniki
Dag 14. Transfer naar de luchthaven van Thessaloniki

Dit bericht is ook beschikbaar in het: Engels

2 Reacties

  1. Najaar 2018. Als najaarsvakantie maakten wij de fietsreis van Orhid (Macedonië) naar Meteora (Griekenland). Voor de zesde keer op stap met Eye4Cycling. Dat zegt eigenlijk al genoeg. En ook dit zal weer niet de laatste keer zijn. De begeleiding door Raymond en zijn assistent Peter was weer prima. Het was voor ons de tweede keer in Macedonië. Ohrid wordt een vertrouwd stadje waar we ondertussen adresjes hebben. Het eerste stuk hadden we de vorige keer in omgekeerde richting gereden. Dan ziet er weer anders uit, vooral door de herkenningspunten. De overnachtingen zijn op zulke bijzondere en mooie plekken dat we er graag terugkwamen. We fietsten door een vrij ongerept en weinig aangetast landschap. Dat gold ook voor de eerste Griekse dagen. Rustig, kalm, weinig toerisme. Een rustige aanloop naar het hoogtepunt: Meteora. Een spectaculair berglandschap, waarover Wikipedia zegt: Door eeuwenlange wind- en watererosie (ooit was de Thessalische vlakte een binnenzee) hebben de rotsformaties hun specifieke en moeilijk bedwingbare uiterlijk gekregen. Vanaf de negende eeuw klommen kluizenaars hier naar boven, in de elfde eeuw gevolgd door elders verdreven monniken. In de veertiende eeuw begonnen de monniken met kloosters te bouwen. Het werden er 24, waarvan er nu nog zes in goede staat zijn overgebleven. Die trekken natuurlijk veel toeristen, die per bus worden aan- en afgevoerd. Door vroeg te zijn, blijf je voor de grote stroom bezoekers. Wij hadden ons tevoren niet echt ingelezen en dat maakte Meteora nog verrassender. Als afsluiting nog twee dagen in Thessaloniki rondgelopen. De tweede en drukke stad van Griekenland. Niet mooi, wel interessant vanwege de bewogen geschiedenis, bijvoorbeeld als geboorteplaats van Atatürk (de architect van het moderne Turkije). We troffen het met ons reisgezelschap, gelijkgezinde sportieve stellen die net zoals wij ’s avonds graag op zoek gingen naar een leuk restaurant met lokale gerechten.
  2. Voor september 2018 zochten we op de vakantiebeurs een individuele fietsvakantie van ca. 20 dagen in een mooi gebied. Er waren meerdere aanbieders, maar geen van hen kon die panklaar aanbieden. Bij alle organisaties hadden ze tochten voor kortere periodes. Het was wel mogelijk meerdere tochten aan elkaar te plakken, maar we draaiden dan wel op voor de organisatie en extra kosten van fietswissel, vervoer en overnachtingen. Bij Eye4cycling werd met ons meegedacht en is een route gepland van Macedonië naar Noord-Griekenland. Een periode van 20 dagen met enkele (mogelijke) rustdagen en gemiddeld van 60 km per dag in deels bergachtig gebied. De vliegreizen heen en terug moesten we zelf boeken, zodat we de meest gunstige vluchten uit konden zoeken, alhoewel ze wel wilden bemiddelen. Na enkele weken besloten we dit te gaan doen, omdat dit het beste voorstel was. De terugvlucht van Thessaloniki naar Amsterdam zou op de geplande datum per persoon echter 180 euro meer kosten dan 3 dagen later. Binnen 1 dag is door Eye4cycling geregeld dat we voor 3 dagen langer verblijf in het laatste hotel slechts 120 euro meer kwijt waren voor 2 personen. Dat is pas service. Alle geplande transits verliepen precies volgens afspraak. De eerste avond kwamen we ’s avonds om 10 uur in het hotel in Ohrid aan, maar het was geen enkel probleem om ons nog een warme maaltijd voor te schotelen. De volgende morgen werden de fietsen geregeld. Deze waren van uitstekende kwaliteit en reden licht. Het meegeleverde nood/reparatiesetje hadden we niet nodig, maar gaf wel een veilig gevoel. De ingevoerde navigatie heeft ons, op een kleine storing na, zonder problemen steeds naar ons volgende hotel gebracht. De route was, zoals we hadden gehoopt, variabel in landschappen, zodat we iedere dag een andere natuur konden ervaren. Opvallend was dat we door wonderschone valleien reden met bijna onbewoonde dorpjes omdat de jeugd de voorkeur geeft aan steden, of nog liever, het rijke westen. Ook de hotels waren zeer divers, maar alle van goede kwaliteit. De kwaliteit van eten en drinken in zowel Macedonië als Griekenland zijn van goede kwaliteit, met name Macedonië is heel goedkoop. De 3 extra dagen in Thessaloniki waren een prachtige toevoeging in deze historische stad. We waren zo tevreden over de organisatie, dat we hebben aangeboden een positief verslag hierover te maken. Hans en Grietje (i.v.m. privacy zijn de namen verzonnen)

Reageer op dit bericht